Het actieve Khao sok & luie Koh phayam

26 februari 2018 - Tambon Ko Phayam, Thailand

Om het allemaal een beetje ying yang te houden zijn mijn volgende twee bestemmingen elkaars uiterste geweest. Allereerst ben ik de woeste en avontuurlijke jungle van Khoa sok gaan verkennen waarop ik vervolgens precies helemaal niks gedaan heb in Ko panyam.

Khao sok, gelegen in het westen van Zuid thailand, staat bekend om haar national park. Een fenomenaal stukje natuur dat onder de kenners als een van de beste wordt gezien. In een primitief jungle hostel kon ik de eerste nacht langzaam gaan wennen aan wat mij de volgende nacht te wachten stond, een overnachting in een drijvende bungalow midden in de jungle van Khao sok. Met een groepje van ongeveer 14 man vaarden we de volgende dag met de boot naar het drijvende bungalow dorp. Onze thaise guide, die als westerse naam "Nickie" had uitgekozen, heeft ons al rokend de indrukwekkende jungle en grotten van Khao sok laten zien. De thaise sjekkies zijn trouwens niet zoals wij die kennen, deze bestaan in Thailand namelijk uit gedroogde bananenblad met sjek dat zo sterk is als een sigaar (kan ik wel vertellen na een trekkie van nickies sjekkie). Bij terugkomst van de twee daagse jungle trip was ik zo enthousiast dat ik nog wel een paar dagen de jungle in wilden maar dan wel voor de real shit, waarbij je met niet meer dan een lapje voor je edele delen met een guide de jungle in wordt gedropt en moet overleven. Dit bleek na wat rondvragen op korte termijn helaas niet mogelijk omdat er blijkbaar ook nog mensen zijn met gezond verstand. Vervolgens last minute de plannen gewijzigd en een uur later zat ik met twee nederlandse meiden in de bus opweg naar Koh panyam.

Koh phayam, ookwel het onontdekte Koh toa genoemd, is een rustig eilandje dat niet al te touristisch is. De perfecte plek om te relaxen, en dat is dus ook precies wat ik gedaan heb. Op de heenweg ontmoete ik een jongen die uit Chili kwam waar ik de vijf dagen in Koh phayam mee ben opgetrokken. Deze chilinees vertelde me dat die voor 20 jaar lang tot niet verder dan zijn middel het water in was geweest vanwege een ongeluk op jonge leeftijd. Aan mij de grote eer om deze jongen weer te leren zwemmen, en ja hoor het lukte me ook nog! Hostels kennen ze niet op dit eiland, goedkope bungalows gelukkig wel. De eerste twee nachten in het noorden en de laatste twee nachten in het zuiden overnacht. Het eilandje verkennen, op het strand liggen en lekker eten stonden centraal tijdens deze bestemming. Het lekkerste eten was bij het restaurant van Joepie, een gekke thai, die meer talen sprak dan dat die tanden had. Echt een geweldige gast.

Zometeen pak ik de boot naar het vaste land en vlieg ik vanaf Bangkok naar Ho chi minh stad in Zuid vietnam. Klaar voor het volgende avontuur!

(Voor foto's en video's zie het foto en video gedeelte)