Midden Vietnam

21 maart 2018 - Hoi An, Vietnam

Scooter rijden.... hoe dacht ik daar van tevoren ook alweer over? Oh ja! "niet doen" "veel te gevaarlijk" "het aziatische verkeer is gekkenwerk", dat waren de gedachtens die door mijn hoofd heen schoten. Het engeltje en duiveltje op mijn schouders hebben gedurende de reis in Zuid Vietnam flink ruzie met elkaar zitten maken. Eenmaal aangekomen op mijn eerste bestemming in midden vietnam bleek het verstandige engeltje het onderspit gedolven te hebben. Voordat ik het wist zat ik op mijn spiksplinternieuwe 110cc krachtige Honda motorscooter, om in drie weken van Danang naar mijn eindbestemming genaamd Hanoi te rijden.

Anderhalve week lang heb ik door het midden van Vietnam gereisd. Na een 11 uur durende treinrit kwam ik vanaf Nah Trang aan in Danang, waarop ik vervolgens naar Hoi Ann ben gegaan en vanaf hier begon met de serieuze scooterritten opweg naar Hue en Phong Nha.

In Danang won mijn gevoel het van mijn ratio en ben ik opzoek gegaan naar een scooter. Ann, de manager van mijn hostel, hielp mij met het zoeken en kreeg via via te horen dat er nog een scooter te koop was bij een scooterverhuurder. Deze scooterverhuurder zou om 1 uur s'middags bij mijn hostel zijn met mijn potentiele tweewieler. Na drie maal om het uur de scooterverhuurder te hebben gebeld of ze nog kwamen en te horen te krijgen dat "het nog tien minuutjes" duurde, besloot ik deze koop af te zeggen. De vietnameze "tien minuutjes" duren blijkbaar iets langer dan die van ons. Uiteindelijk besloten om te gaan voor een huurscooter bij een iets betrouwbaardere partij.

Samen met een amerikaanse jongen ben ik de volgende dag opweg gegaan naar Hoi An. Deze rit was maar veertig minuten en daarmee een opwarmertje voor het echte werk dat bij de latere bestemmingen kwam kijken. Samen met Deshaun (de amerikaan) ben ik het prachtige en idyllische Hoi An wezen ontdekken. Viermaal zijn we bij s'werelds beste Bah Mi restaurant Bah Mi wezen eten, wat simpelweg niet meer is dan een baguete met vlees en groente maar wat met haar simpliciteit oh zo heerlijk is! Naast de heerlijke Bah Mi heb ik ook nog mijn eerste overval mee mogen maken. Na een avond te zijn wezen stappen werd ik door een scootertaxi een paar tientallen meters voor mijn hostel afgezet. Wat ik echter niet zag was dat er nog vijf andere scootertaxi's achter mij aan reden en mij omringde met vervolgens het verzoek om zogenaamd "gepast te betalen" en daarmee al mijn geld uit mijn portomonee te moeten halen. Na de scootertaxi 50.000 dong te hebben gegeven en vertelde dat hij change mochten keepen rende ik weg en was ik min de 35.000 dong voor de kosten van de taxi rit overvallen voor maarliefst 15.000 dong (€0,50). Na dit voorval vond ik het maar weer eens tijd om te vertrekken naar de volgende locatie genaamd Hue.

Mijn eerste echter grote scooterrit was aangebroken. In mijn eentje ging ik via de Hoi Van pass, een bekende route door de bergen die dankzij Top gear bekend is geworden, de 130 km naar Hue afleggen, waar ik met de nodige stops maarliefst vijf uur over heb gedaan. Spannend maar prachtig was deze rit. In Hue ben ik de citadel wezen bezoeken wat ook wel de verboden stad wordt genoemd. Naast het historische centrum in Hue heb ik ook nog een bezoek gepleegd aan een verlaten waterpark. Nadat halverwege de bouw van dit waterpark het geld op was, werd de bouw van dit park gestaakt waardoor het tot op heden dient als (verboden) tourischtische trekpleister.

Na een volle dag in Hue te hebben gespendeerd. Vond ik het wel weer welletjes en had ik de kans om samen met een Deen via het binnenland te touren opweg naar Phong Nha. Nog net voor vertrek kocht ik in Hue een nieuwe helm en als letterlijk de enige backpacker in heel Vietnam knie en elleboog bescherming. Dit was echter geen slechte investering aangezien het rijtempo aardig omhoog ging met de 150cc crosmotor van de Deen. De route over de bekende Ho Chi Minh road was prachtig. Na te hebben gezwommen in een meer aan de weg werden we uitgenodigd door een paar locals om een biertje te komen doen. Een goed gesprek hebben we niet gehad, maar dat bleek voor deze half aangeschote locals geen probleem te zijn.

Na twee dagen rijden kwamen we aan in Phong Nha. De grotten zijn in Phong Nha fenomenaal. Het bezoek aan de enorme paradise cave was minstens gezegd imposant. Na het gebied in Phong Nha een beetje te hebben geexploreerd kwamen we na een 20 minuut durende rit over een zowat onberijdbaar pad uit bij de Wild Boar Eco Farm. Een klein boerderijtje met een prachtig uitzicht over het landschap. Samen met mijn deense vriend hebben we in een van de twee beschikbare kamers van dit kleine boerderijtje geslapen en genoten van de serene rust die deze unieke plek te bieden had.

Anderhalve week lang ben ik op avontuur geweest in midden vietnam. Nu is het tijd voor het laatste gedeelte van mijn reis door Vietnam, in je raadt het misschien niet, Noord Vietnam!

(Voor foto's en video's zie het foto en video gedeelte)

1. Ab Kraaijpoel:
    21 maart 2018
    Wat een avontuur Thom. Prachtige foto's. Wij genieten met je verhalen mee.
    Wees voorzichtig en geniet heel erg.
    Liefs van Carla en opa Ab.
  2. Monique van Breukelen:
    Supergaaf Thom! X Monique
  3. Robert Tegelenbosch:
    21 maart 2018
    Dag Thom, wat een mooie verhalen. Ben persoonlijk erg benieuwd naar de Bah Mi....hmmmmm. thuis maar maken voor Ome Robert en Tante Monique. Hit the road Jack. Gr.
  4. Marieke van der Kleij:
    22 maart 2018
    Overvallen?????? Maar dat had je mamma niet verteld...