Zuid Vietnam

1 maart 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Na een tijdje niks meer geschreven te hebben besloot ik in de Nachttrein opweg van Zuid Vietnam naar Midden Vietnam het thuisfront maar weer even op de hoogte te stellen van de laatste vorderingen omtrent het avontuur in Azie.

Vietnam... om eerlijk te zijn niet hetgeen wat ik er in eerste instantie van had verwacht. Arm, onontwikkelt en ouderwets waren de woorden die bij mij als eerst naar boven kwamen bij Vietnam. Blij verrast was ik toen ik eenmaal met de bus door Ho Chi Minh stad reed. Met haar prachtige parken, mooie historische gebouwen en schone straten is de kolonialisering van de fransen goed terug te zien. Toch een tikje meer westers dan ik in eerste instantie had verwacht.

Een kleine twee weken heb ik besteed in het zuiden van Vietnam waar ik ben begonnen in Ho Chi Minh en ben geeindigd na een drie daagse motortrip met Mr Chung in Nha Trang.

Ho Chi Minh is zoals ik net al beschreef in de ogen van een westerling een prachtige stad met overigens als leuk contrast het verkeer, dat bestaat uit 5 miljoen scooters die 24/7 kris kras door elkaar heen scheuren en waarbij je als overstekend voetganger blij bent wanneer je het levend tot de volgende straat redt. Voor het eerst in mijn backpackreis heb ik het voor elkaar gekregen om een aziatisch ontbijtje in de vorm van een noodle soep naar binnen te krijgen, wat na drie weken toch ook echt wel een keertje tijd werd. Mijn dagen in Ho Chi Minh heb ik gesleten aan het bezoeken van culturele bezienswaardigheden die alle te maken met de vietnam war. Het bezoek aan het vietnamese tunnelstelsel dat werd gebruikt tijdens deze oorlog was indrukwekkend. Na een 150 meter lange kruip door deze tunnels was daar ook nog de mogelijkheid om met een van de vele machine geweren uit die tijd te schieten. Al mijn geinvesteerde uren in Call of Duty bleken waardeloos te zijn na tien keer het doelwit gemist te hebben met de ak47. Na een paar dagen in Ho Chi Minh besloot ik te verhuizen naar Mui Ne.

Mui Ne is een badplaats die erg in trek is bij de russen. Na te hebben gestrandsleet en uit te zijn geweest in een veel te verkeerde russiche club ging ik er snel vandoor opweg naar Dallat.

Dallat is een prachtige stad gevestigd in de bergen waardoor het tijdens de franse kolonialisering gebruikt werd als vakantieoord. Met twee belgen ben ik de stad wezen verkennen, en s'avonds naar de maze bar geweest. Een drie dimensionaal doolhof/bar bestaande uit zes verdiepingen, waar ik uiteraard iedereen ben kwijt geraakt. De volgende dag ben ik samen met een Italiaanse op de scooter de natuur gaan ontdekken.

Bij aankomst in Dallat ben ik mr Chung tegengekomen waarvan ik in eerste instantie alleen maar een taxirit wilde. Mr Chung was echter één van de vele easyriders die Vietnam rijk is. Easyriders bieden de optie om achterop de motor meerdaagse trips te doen. Na een aantal handgeschreven nederlandse recensies van andere backpackers in mr Chungs zijn boekjes te hebben gelezen besloot ik het avontuur aan te gaan. Tijdens deze drie daagse trip ben ik op veel plekken geweest waar ik zonder gids nooit zou zijn geweest. Schaamteloos liep mr Chung bij ieder huis naar binnen om mij te laten zien hoe de (voornamelijk arme) vietnamezen zelf rijstwijn maken, koffie branden, kleden weven, paddenstoelen kweken, honden braden (ja honden ja!), ijzer bewerken, houten meubels maken, dieren villen, enzovoort. De locale bevolking was erg gastvrij en voornamelijk de vietnamezen kinderen vonden zo'n grote blonde jongen toch wel grappig om te zien. Na een prachtige en indrukwekkende easyride te hebben gedaan, zette mr Chung mij af in Nha Trang waarvanuit ik de nachttrein heb genomen naar Danang in midden Vietnam. (Voor foto's en video's zie het foto en video gedeelte)