Het corrupte Koh toa

11 februari 2018 - Ko Tao, Thailand

Terwijl ik dit schrijf ben ik onderweg naar Ko panyam in een oude thaise bus die keihard door de bergen sjeest, inhaalt in bochten, slechten remmen heeft en bijna uit elkaar rammelt, het is werkelijk waar, geweldig!

Let's start! Na een paar leuke dagen in bangkok was het tijd om voor de eerste en zeker niet laatste keer mijn vertrouwde groep vaarwel te zeggen en door te gaan naar een nieuwe locatie met nieuwe mensen. Koh toa, een klein eilandje dat bekend staat om haar prachtige duiklocaties. De busreis naar Koh Toa alleen al was letterlijk een zes uur durende film, met spelende honden en voetballende kinderen midden op de snelweg. De eerste avond heb ik op uitnodiging van het al dronken hostelpersoneel (de kat was volgens mij van huis dus ze danste op tafel) een glas thaise whiskey mogen drinken. Erg lekker. De volgende vier dagen ben ik met mijn duikgroepje de wonderlijke zeewereld van Koh toa ingedoken. Na een onwijs "moeilijk" theorie examen dat we tijdens de lunch (samen) mochten maken was ik officieel Padi certified. Wat betekent dat je zelfstandig mag duiken, maar dat nog maar beter even niet kan doen.

De dag van slagen moest natuurlijk gevierd worden met een alcoholische versnapering aan de strip van Koh toa. Na een aantal indrukwekkende vuurshows te hebben gezien gingen we de kroeg in waar ik twee nederlandse broertjes tegen kwam en de rest van mijn tijd in koh toa mee heb doorgebracht. De broertjes wilden een scooter huren, maar ik was hier in eerste instantie nog al sceptisch over. De verhalen over het scooter rijden in Azie kent iedereen wel. Vandaar dat ik voor vertrek bewust had besloten om geen internationaal rijbewijs aan te vragen, om zo een stok achter de deur te hebben om ECHT NIET TE GAAN SCOOTEREN. Die stok was echter niet heel sterk en brak vrij snel na een paar verhalen van medereizigers over hoe het er hier aan toe gaat met rijden zonder rijbewijs. Laten we zeggen dat alles onderhandelbaar is in Thailand. De laatste paar dagen dus heerlijk gescooterd met de broertjes op scooters van 125 CC. Deze dagen waren echt ongelovelijk genieten, het eiland zit vol met verassingen zoals indrukwekkende viewpoints, hoge cliffs waar je vanaf kunt springen en uitdagende paden om overheen te rijden met de scooter. De avonden waren relaxt en onder het genot van een sigaartje waren we veelal te vinden in de bar aan de pooltafel. Een week lang vol met gekkigheid in Koh toa kwam op maandag 19 feb tot zijn einde waarop het tijd was om door te gaan naar de volgende bestemming, genaamd Khoa sok.

(Voor foto's en video's zie het foto en video gedeelte)